IV Encuentro de Profesorado y soberanía alimentaria. Godella, València del 19 al 21 octubre


3 professores de l’institut, l’Assumpta Cassart, l’Anna Gommar i l’Ester Puigmartí, hi hem anat a presentar l’experiència del nostre centre al llarg dels últims 4 anys, fruit de la nostra col·laboració amb el tècnic de medi ambient de l’ajuntament, en German Llerena, l’entitat d’educació ambiental MEL i l’ONG Justícia Alimentària.
Justícia Alimentària, la promotora de la trobada, va néixer fa 30 anys per eradicar la pobresa. Actualment està duent a terme el projecte d’educació formal (Alimentacció, des del 2010) i campanyes concretes (25 grs, etc). Totes d’impacte  sobre el nostre consum. És molt important treballar l’educació per poder transformar tot el procés alimentari (que sigui sostenible i de proximitat). Mengem tres cops al dia i no som prou conscients de l’impacte que això té.

Cal molta militància i compromís amb la transformació per part de tots, veure què hi pot fer cadascú i com generem xarxa.
En la trobada vam compartir unes quantes experiències:
IES La Moreria (Mislata, València): 3r ESO (filo i socials) QUI ENS ALIMENTA? Màster Cuina.
– implicació de les famílies amb receptes
– col·laboracions de l’entorn i l’ajuntament
– coincidència de la gala amb els exàmens finals
– alguns alumnes es carreguen més de la feina i d’altres que no s’acaben d’ implicar
– cohesió del grup
– treball a l’espai La Casa de l’Alumne
Una educació curricular d’esquena a la realitat?
Aquest projecte ajuda al treball interdisciplinar i a la coordinació entre professorat, tan difícil. Molta feina fora de l’aula però dóna tants bons resultats!
Aquí, a l’horta de València, tota aquesta feina contribueix al greu problema de l’ horta valenciana. Intervenció directa en el territori! Món rural viu.
IES La Tordera (institut-escola) Santa Maria de Palautordera. Donar sentit i unitat a tot el que ja s’està fent a través del programa d’ALIMENTACCIÓ: hort, nutrició a 3r.
– Programa Latituds de TV3
– Xarxa d’Escoles Verdes
– Ètica: publicitat i contrapublicitat.
– Comencen a esmorzar a l’aula els últims 5 min de classe: control del que mengen i dels residus.
– Un dia a la setmana esmorzar fruita, molt difícil aconseguir-ho
– Prohibit portar brics, si volen suc en una cantimplora
– Treball sobre el paper de plata cada x temps
– Menjar els fruits de l’hort de l’institut (pèsols, tomàquet) i la fruita acabada de collir del pati, descobreixen els sabors que desconeixien!
– Es podria treballar les emocions relacionades amb l’alimentació
IES Biel Martí, Ferreries, Menorca  Projecte de centre: Sobirania Alimentària
– Xerrades a les escoles de primària sobre el que vulguin del que han après
– Producte final: un vídeo
– Contactes amb els horts locals
– Entrevistes sobre hàbits alimentaris a la gent del poble
– Restaurant matemàtic  saludable a 3r: muntar una empresa, presentar receptes fetes a casa gravades en vídeo als alumnes de 1r. Molta creativitat.
– Veure tot el que hi ha darrera un producte
– Fer participar les famílies més sovint, en totes les presentacions i exposicions. Fer que les activitats siguin públiques, doncs interessen a l’entorn, al barri.
Si volem els joves actius i protagonistes, hem de tenir clar que el coneixement rellevant és el que empodera i ajuda a prendre consciència per realitzar accions transformadores.

dav

Podeu trobar més informació a: